آیین رونمایی کتاب «روزنامه عاشورا»
آیین رونمایی کتاب «روزنامه عاشورا»
کتاب «روزنامه عاشورا»، برگزیده سومین دوره کتاب سال عاشورا کتاب «روزنامه عاشورا»، ترجمه جویا جهانبخش که توسط دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شده است در سومین دوره کتاب سال عاشورا، برگزیده رشته ترجمه به فارسی شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر، آئین اختتامیه سومین دوره کتاب سال عاشورا، با سخنرانی حجت الاسلام حاج علی اکبری، حجت الاسلام محمد قمی و محمدرضا سنگری و با معرفی آثار برگزیده، روز گذشته در سالن فردوسی پارک ورشو برگزار شد.

عاشورا با مسئله خانواده پیوند خورده است
حجت الاسلام قمی در این نشست گفت: گرچه تلاش و مساعی مستشرقین محترم و ارجمند است اما ما مستشرق نیستیم و از منظر بیرونی مداقه پژوهشی نمی کنیم. اثر برتر عاشورایی اثری است که حقیقت و جنس عاشورایی دارد. دستگاههای فرهنگی مثل سازمان تبلیغات محتاج هستند چنین برنامه هایی را حمایت کنند. سازمان تبلیغات نباید خود تصدی گری کند اما باید این نوع حمایت ها را دراولویت قرار دهد.

وی ادامه داد: همینکه در برخی حیطه ها اثری یافت نشده یا هیچ اثری شایسته تقدیر نشده است نشان از کم کاری دارد.  مثلا کتاب «مقتل عاشورا» که آقای پیشوایی آن را نگاشته اند باید به زبان های دیگر ترجمه شود.

وی در پایان گفت: اساسا عاشورا با خانواده پیوند خورده است. سیدالشهدا با خانواده حرکت کرد و بار بزرگی از این حرکت را خانواده سیدالشهدا به دوش کشیده است.

قمی در پایان اظهار داشت: دشمنان بشریت تصمیم گرفته اند که ریشه خانواده را بزنند. جدی ترین مدافع خانواده، خود عاشورا است چرا که یک خانواده مامور به هدایت شده است و این مسئله با خانواده پیوند خورده است.


نهضت ما تجلی آخرالزمانی نهضت امام حسین(علیه السلام) است
حجت الاسلام حاج علی اکبری در قسمت دیگری از این مراسم گفت: موضوع صحبت من در مورد نقشی است که معارف حسینی و مجالس و نمادهای حسینی در گام اول داشته و نقش آن در ادامه این مسیر است.

وی افزود: این اعجاز بزرگ زمانه ما یعنی انقلاب اسلامی حاصل سرمایه گذاری اباعبدالله است. ریشه و اساس آن کاملا حسینی است و این مسئله کاملا شناخته شده است. شناسه انقلاب ما با انقلاب معیار از نظر آرمان، روش ها و راهبردها سنخیت و تناسب دارد. همه آنچه که ما در نهضت اباعبدالله داریم فهرستی از درس هایی است که با فطرت انسان هماهنگ است. انقلاب اسلامی این افتخار را داشته که خود را به این منبع متصل کرده است.

وی ادامه داد: کار امام حسین این است که مسیر اجرای نقشه الهی که همان غدیر بود را به بشریت آموخت.

حاج علی اکبری گفت: شکل گیری مجالس عزاداری و جلوه های محرم به برکت حضرت امام رضا در ایران شکل گرفت و این خط طی نسل ها انتقال پیدا کرد و به ما رسید. نهضت ما تجلی آخرالزمانی نهضت امام حسین است.

وی افزود: انقلاب ما محصول قرائت درست و دقیق از نهضت اباعبدالله است. از خرداد ۴۲ جلوه های ویژه نهضت ما در محرم و صفر رخ داد که این ادامه پیدا کرد و در محرم ۵۷ این مسئله اوج گرفت. در نهایت یک نظام حسینی با آن آرمان و آرزو تاسیس شد.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس هویت حسینی ملت ما بازتولید شد. هر گوشه از کشور ما نمونه ها و مثال ها و جلوه هایی از طلعت حسینی را می توانیم مشاهده کنیم و این معجزه همیشه حسینی است. شهدای ما پای این مکتب تربیت شدند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: ما از روز اول نهضت نقش شعر عاشورایی و مداحی ها و عزاداری ها را لمس کرده ایم. معرفت، حماسه و عاطفه سه عنصری بود که در این جلسات بارز بود. در این ۴۰ سال طی شده دیدیم وقتی این هنر با درون مایه حسینی به میدان می آید چه آثار و برکاتی از خود به جای می گذارد. در شرایط فتنه گون هم نهضت امام حسین به مدد ما رسید. ما برای مسیر پیش رو آیا راهی جز امام حسین داریم؟ در ۴۰ سال دوم که دوره تمدن سازی است با همان شعور و حماسه و عاطفه حسینی است که این تمدن تحقق پیدا می کند.

وی در پایان گفت: تشیع انگلیسی نوعی قیام زدایی  و نهضت زدایی از مجالس و شعر و ادب حسینی را در دستور کار قرار داده است که این مسئله مصداق حسین بر علیه حسین است.


عاشورا عمود خیمه شیعه است/در برخی ازحوزه های عاشورا کم کاری کردیم
محمدرضا سنگری دبیر علمی این همایش گفت: عرصه بیست گانه ای برای کار داوری این دوره از کتاب سال عاشورا در نظر گرفتیم که این جریان از سال ۹۰ آغاز شد. هیات علمی بنیاد دعبل در این دوران تلاش داشتند به باروری حوزه فرهنگ عاشورا کمک کنند که یکی از این راه ها مراسم کتاب سال عاشوراست که پیش تر به عنوان جایزه دعبل شناخته می شد.

وی ادامه داد: بسیاری از موارد تحلیل ما از واقعه عاشورا بر اساس حدس و گمان است. اما نگاه کیفی به مساله کاری بود که در دو سالانه کتاب عاشورا مدنظر ما بود. شیوه ائمه این بوده است که شاعران و نویسندگان را می ستودند. اولین کسی که به کتاب جایزه داد امام صادق (ع) بوده است که نویسندگان را جمع می کرد و خود حضرت گروهی را برای داوری در نظر می گرفت و به آنها جایزه می داد.

وی افزود: ما در زمینه عاشورا خلاءها و حفره هایی داریم. خدا ۳۲ بار بر مساله نسل پروری در قران تاکید می کند. اما در حوزه عاشورا ما این مساله را نادیده گرفتیم. یکی از مهمترین بخش ها پرداختن به مساله آیندگان به خصوص کودک و نوجوان است. تنها یک کتاب شعر در حوزه کودک و نوجوان در حوزه عاشورا در دو سال گذشته داشته ایم. در این جا باید از متولیان سوال کنیم که چرا در این زمینه کار نشده است. در حوزه داستان کودک و نوجوان هم هیچ کاری نشده است.

سنگری گفت: البته در برخی عرصه ها نیز کارهای خوبی صورت گرفته که یکی از آنها پژوهش های حوزه عاشوراست. باید گفت در شرایط کنونی نیازمند این هستیم که مقتل جدیدی نگاشته شود که به زبان امروز باشد. ما در دو سال گذشته تنها یک مقتل داشتیم. هر چند سال یک بار باید مقتل جدید به زبان امروز و مناسب مخاطب امروز داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما ۲۳ نوجوان در حادثه کربلا داریم. منظومه ظهر دهم اثر مرحوم قیصر امین پور مختص یکی از اینهاست و برای دیگر نوجوانان کاری انجام نشده است.

وی افزود: امروز جوانان و نوجوانان ما مطالبه گری دارند و سوالات خود را به راحتی می پرسند اما به نظر می رسد ما در این حوزه کم کاری کردیم. مساله اول ما در این برنامه این بود که آثار را به جامعه معرفی کنیم، ما در این دوران در بنیاد دعبل ۲۰ اثر را نقد کردیم و سه نشست شورای مشورتی ستایش گران را برگزار کردیم اما باید بیش از این کار کرد.

سنگری گفت:  ما به سمت ظهور می رویم. ظهور چیزی جز ادامه کربلا نخواهد بود لذا باید شتاب خود را بیشتر کنیم.

 وی اظهار داشت: امسال یک شاخه جدید به نام شعر هیات به موضوعات قبلی نیز اضافه شده است.

 وی در پایان گفت: اگر نماز عمود دین است عاشورا عمود خیمه شیعه است. سازه هویت بخش شیعه عاشوراست. عاشورا جزیی از فرهنگ ما نیست بلکه همه فرهنگ ماست.


آثار برگزیده این دوره به شرح زیر است:
۱. روزنامه عاشورا / ترجمه‌ی جویا جهانبخش / دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
(برگزیده در رشته ترجمه به فارسی)

۲. ترجمه‌ی وقعة الطف / ترجمه‌ی محمدصادق روحانی / کتاب طه
(برگزیده در رشته ترجمه به فارسی)

۳. تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا / محمد مشهدی نوش‌آبادی / نشر آرما
(برگزیده در رشته پژوهش تاریخی)

۴. آیین‌های تلویزیونی و بازنمایی حزن و فرح مذهبی / علی جعفری / نشر آرما
(شایسته تقدیر در رشته پژوهش اجتماعی)

۵. تاریخ مرثیه‌نگاری در شهر لکنهو / کلب عباس / منشور سمیر
(شایسته تقدیر در رشته پژوهش ادبی)

۶. خبر سرخ / شهاب سبزواری / سوره مهر
(شایسته تقدیر در رشته شعر)

۷. ماه ارغوان / عبدالرضا رضایی‌نیا / سلمان پاک
(شایسته تقدیر در رشته شعر)

۸. احضاریه / علی موذنی/ اسم
(برگزیده در رشته ادبیات داستانی) 

۹. کاشوب/ نفیسه مرشدزاده / اطراف
(برگزیده در رشته ادبیات غیرداستانی)

۱۰. شکوه شکفتن / محسن حافظی / سفیر اردهال
(شایسته تقدیر در رشته شعر هیئت)

۱۱. تعزیه‌نامه / غلامعلی نادعلی‌زاده / کتاب سمنگان
(شایسته تقدیر در رشته ادبیات نمایشی)
  
۱۲. گنجینة الاسرار / عمان سامانی / خط اکبر نیکخو / آماره
(برگزیده در رشته خوشنویسی)

۱۳. نقوش سقانفارهای مازندران / محمدرضا شریف‌زاده ـ نسیم رمضان‌پور لمسو / آوای هدهد
(شایسته تقدیر در رشته پژوهش هنری)

۱۴. تکیه دولت: از بودن و نبودن / علیرضا قاسم‌خان / علمی و فرهنگی
(شایسته تقدیر در رشته پژوهش هنری) 

۱۵. یک دختر بی‌گوشواره / شاهین رهنما / به‌نشر 
(شایسته تقدیر در رشته شعر کودک و نوجوان)

۱۶. در کنار او فقط تو بوده‌ای / فریبا کلهر / دفتر نشر فرهنگ اسلامی
(برگزیده در رشته داستان کودک و نوجوان)

۱۷. مختار؛ دادخواه نینوا / تصویرگری مهرداد شاهوردی / آثار سبز
(شایسته تقدیر در رشته تصویرگری کتاب کودک)

هیئت داوران در رشته‌های پژوهش فرهنگی، عکس، تجسمی و تصحیح هیچ اثری را شایسته انتخاب ندانستند.


مشاهده در خبرگزاری مهر1
مشاهده در خبرگزاری مهر2
مشاهده در خبرگزاری مهر3
مشاهده در خبرگزاری مهر4

مشاهده در خبرگزاری مهر5
 



 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 73
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما