تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه


نظریۀ ولایت فقیه فراتر از گزاره‌ای دینی، مفهومی سیاسی است و به‌مثابه بدیل دیگر اندیشه‌های سیاسی، مانند نظریه‌های لیبرالی، سوسیالیستی و سلطنتی مطرح شده و سبکی متفاوت را در زیست سیاسی ارائه داده است. تأسیس و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، مبتنی بر این نظریه، مباحثات و پرسش‌های بسیاری را هم در ساحت اندیشه و هم در ساحت کارآمدی، حول این نظریه به‌وجود آورده که شایسته است به‌ویژه از سوی عالمان و اندیشمندان دینی پاسخی درخور یابد.

تبیین دقیق نظریۀ ولایت فقیه و بررسی و واکاوی زوایای گوناگون آن، آنسان که در اندیشۀ امام خمینی قدس سره ظهور و بروز یافت و نیز صیانت از آن در برابر هجوم فکری و فرهنگی بیگانگان، رسالت امروز مرزبانان اندیشه‌ای انقلاب اسلامی و سنگربانان معارف دینی است. ولایت فقیه، امروزه با پرسش‌ها و شبهاتی گونه‌گون روبه‌روست که گاه از سوی معاندان و گاه از زبان دوستان طرح می‌شود که اگر بهنگام پاسخ نیابد، بذر تردید را در جامعه می‌پراکند و آن را با چالش مواجه می‌سازد. البته نباید از نظر دور داشت که عرصۀ خطیر پاسخگویی در این موضوع باید به اهلش سپرده شود؛ زیرا هم این اندیشه نوپدید و ظریف است و هم شبهه‌افکنان، دانسته و پیچیده در کار القای تردیدند.

مباحثی که در کتاب پیش‌رو ارائه شده است، با نظرداشت نکات پیش‌گفته، نظریۀ ولایت فقیه را تبیین کرده و ابعاد مختلف آن را با تیزبینی و باریک‌اندیشی واکاویده است و در فصل پایانی نیز به برخی از مهم‌ترین اشکالات و سؤالات در این زمینه پاسخ گفته است. حضرت آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نمایندۀ محترم ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعۀ محترم اصفهان، که خود عهده‌دار کرسی دروس خارج فقه و اصول در حوزۀ علمیه و مدرّس عالی‌ترین سطوح علوم دینی است، بخشی از کوشش علمی و خطابی خود را مصروف این مسئله ساخته و طی چندین خطبۀ نمازجمعه، ابعاد مختلف نظریۀ ولایت فقیه را عالمانه و محققانه بازشکافته و با زبانی سلیس و روان، عمیق‌ترین لایه‌های بحث را عرضه کرده است. دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم، شعبۀ اصفهان، ضمن اغتنام فرصت، مباحث ایشان را تدوین و آماده ساخت و در چندین نوبت با نظارت ایشان، تنظیم و تبویب نمود که صورت نهایی آن در قالب کتاب پیش‌رو عرضه شده است.
منبع:

تاریخ خبر: 1398/8/13 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 1027 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1028
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما