حمید عطایی نظری
1394/3/9 شنبه عضو هیأت علمی  حمید عطائی نظری
محل كار  دفتر شعبه اصفهان
 
 
تلفن محل كار  03132208004
دورنگار  03132208005
 
 
 
 
 

باسمه تعالی
کارنامۀ آموزشی و پژوهشی
نام: حمید                     
نام خانوادگی: عطائی نظری
نام پدر: محمد
ت.ت: 1362
شرح حال مختصر:
در هفتم تیر ماه سال 1362 در تهران به دنیا آمدم. دوران دبیرستان را در سال 1379 در رشته ریاضی فیزیک به پایان رساندم و در سال بعد وارد حوزه علمیه اصفهان شدم. پس از اتمام مقدّمات (سطح 1) جهت ادامه تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه قم رفته و دروس حوزوی را تا سطح خارج به اتمام رساندم. همزمان با گذراندن دروس حوزوی، تحصیلات دانشگاهی را در رشته فلسفه و کلام اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان آغاز کرده و در شهریور ماه سال 1389 از پایان نامه خود با عنوان «بررسی اندیشه‌های کلامی فیاض لاهیجی» دفاع نمودم. پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، به منظور کسب تخصّص در رشتۀ فلسفه، به تحصیل در دوره دکتری رشته فلسفه اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی تهران پرداختم. در سال 1394 از رسالۀ دوره دکتری خود با عنوان «تأثیر اندیشه¬های فلسفی ابن سینا بر تحوّل مباحث خداشناسی در کلام امامیه» دفاع کردم. هم اکنون عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ الهیات و خانواده در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستم. زمینه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی اینجانب عبارتست از: کلام امامیه، کلام اسلامی در قرون میانی، فلسفۀ اسلامی، تصحیح متون کلامی، ترجمۀ متون از انگلیسی. 


مدارک اخذ شده:

1) سطح یک حوزه علمیۀ قم / 1383/ 
2)سطح دو حوزه علمیۀ قم / 1385/ 
3) کارشناسی ارشد فلسفه و کلام، دانشگاه اصفهان / 1389 /
4) دکتری فلسفه، دانشگاه شهید بهشتی تهران/ 1394 /

موقعیت فعلی:
عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ الهیات و خانواده در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (از سال 1392 تاکنون)

کارنامه علمی:
کتاب:
1) تاریخ برهان‌های اثبات وجود خدا در کلام امامیّه (از مکتب بغداد تا مکتب اصفهان)، حمید عطائی نظری، 2 ج (872 + 672 ص)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اصفهان، چاپ اوّل، 1401 ش.
2) میراث مرتضوی: جستارهایی در باب میراث مکتوب شریف مرتضی، گزیده و ترجمه و نوشتۀ: حمید عطائی نظری، کتاب طه، قم، 1401، 288 ص.
3) تصحیح و تعلیق رسالۀ «جواب المسائل الطرابلسیات الثانیة» از شریف مرتضی (د: 436 ق).
چاپ شده در: الشریف المرتضی، علی بن الحسین الموسوي، جواب المسائل الطرابلسیات الأولی والثانیة والثالثة، مجمع البحوث الإسلامیة (بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی)، مشهد، 1398، صص 275 _ 390.
4) تألیف کتاب «فیّاض لاهیجی و اندیشه‌های کلامی او».
دفتر نشر معارف، قم، 1392، 320 ص.
5) تصحیح انتقادی رسالۀ «الکلمة الطیّبة» از ملّا عبدالرزّاق فیّاض لاهیجی (د: 1072 ق).
انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، اسفند 1391.
6) تدوین «فرهنگ اصطلاحات فلسفه و کلام اسلامی (برگرفته از آثار حکیم ملّا عبدالرزّاق فیّاض لاهیجی)».
انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، اسفند 1391.
7) تصحیح و تعلیق رساله «الباب المفتوح إلی ما قیل في النفس و الروح» نگاشته: علامه زین الدین بیاضی عاملی (د: 877 ق)، انتشارات کتابخانۀ علامۀ مجلسی، قم، 1389.


مقالات:
انگلیسی: 
Ansari, Hassan, Hamid Ataei Nazari, and Sabine Schmidtke. “A Responsum by the Fifth/Eleventh-Century Imāmī Theologian Abū Yaʿlā Muḥammad b. al-Ḥasan b. Ḥamza al-Jaʿfarī on the Number of the Imams”, Shii Studies Review 6, 1-2 (2022): 253-284, doi: https://doi.org/10.1163/24682470-12340083

فارسی:
الف) مقالات علمی _  پژوهشی:
1_ بررسی نحوه اسناد گزاره های دینی و نقش آن در حل تعارض علم و دین.
(مجله فلسفه دین، دانشگاه تهران، سال هفتم، شماره 5، بهار 1389).
2_ نقش فیاض لاهیجی در فلسفی شدن کلام شیعه.  
(فصلنامۀ اندیشه نوین دینی، دانشگاه معارف اسلامی، 1390).
3_ ملاک ها و ویژگی های مکتب کلام فلسفی در شیعه.
(مجله اندیشۀ دینی، دانشگاه شیراز، دورۀ دوازدهم، شمارۀ سوم، پاییز 1391).
4_ تحوّل معرفت‌شناختی کلام امامیّه در دوران میانی و نقش ابن سینا در آن.
(مجله نقد و نظر، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سال بیستم، شماره اول (پیاپی 77)، بهار 1394، صص 81 _ 114).
5_ تطوّر برهان صدّیقین در کلام فلسفی امامیّه از نصیر الدین طوسی تا نصیر الدین کاشی.
(مجلّۀ شناخت، دانشگاه شهید بهشتی، شمارۀ 1/72؛ بهار و تابستان 1394).
6_ شرح واجب الاعتقادِ جلال‌الدّین شرف‌شاه حسینی، یک شرح با چند انتساب غلط!
(مجلّۀ پژوهشنامه امامیّه، دانشگاه ادیان و مذاهب، شماره چهارم، پاییز و زمستان 1395).
7_ سیر تطوّر برهان حدوث و قدم در کلام امامیّه از آغاز تا مکتب بغداد متقدّم.
(مجله نقد و نظر، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سال بیستم و سوم، شماره 91، پاییز 1397، صص 5 _ 30).
8_ تطوّرات برهان حدوث و قدم در کلام امامیه از مکتب بغداد متأخّر تا مکتب حلّه متقدّم.
 (مجلّۀ پژوهش‌نامه امامیّه، دانشگاه ادیان و مذاهب، سال چهارم، شماره هفتم، بهار و تابستان 1397، صص 5_ 25).
9_ مقایسۀ تحوّلات «برهان حدوث و قدم» در کلام متقدّم امامیه و اشاعره.
(فصلنامۀ اندیشه نوین دینی، دانشگاه معارف اسلامی، سال 14، شمارۀ 55، زمستان 1397، صص 19 _ 36).
10_ تحوّلات برهان حدوث و قدم در مکتب حلّه متأخّر امامیّه.
(فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی، سال هشتم، ش 30، پاییز 1399، صص 25 _ 44).
11_ برهان «حدوث صفات» بر اثبات وجود خدا در کلام امامیّه.
(فصلنامۀ اندیشه نوین دینی، دانشگاه معارف اسلامی، دورۀ 17، شمارۀ 64، بهار 1400، صص 27 _ 44).
12_ برهان امکان صفات (تخصیص) بر اثبات وجود خدا در کلام امامیّه.
 (فصلنامه علمی پژوهش‌های اعتقادی ـ کلامی، سال یازدهم، شماره44، زمستان 1400، صص 177 _ 198).
13_ تقریر ابتکاری نصیرالدّین طوسی از برهان صدّیقین و بازتاب‌های آن در کلام اسلامی.
دو فصلنامه علمی تأملات فلسفی، دورۀ یازدهم، شمارۀ 27، پاییز و زمستان 1400، صص 321 _ 343).)
14- «برهان صدّیقین ابتکاریِ نصیرالدّین کاشانی و بازتاب‌های آن در کلام امامیّه».
(فصلنامۀ اندیشه نوین دینی، سال 18، شمارۀ 70، پاییز 1401 ش، صص 7 _ 26).

ب) مقاله ارائه شده در همایش
1_ داوری فیّاض لاهیجی میان میرداماد و ملاّصدرا در مسألۀ اصالت وجود 
( ارائه شده در همایش مکتب فلسفی اصفهان / دانشگاه اصفهان / اسفند 1391 )

پ) مقالات علمی _ تخصصی
1_ نقد و بررسی رساله الباب المفتوح إلی ما قیل في النفس و الروح (اثر علامه زین الدین بیاضی).
(کتاب ماه فلسفه، سال سوم، شماره 32، اردیبهشت 1389، صص 58 _ 67)
2_ نکاتی در باب فیاض لاهیجی و آثار کلامی او.
(مجله آئینه پژوهش، سال بیست و دوم، شماره 128، تیر ماه 1390، صص 7 _ 26)
3_ نگاهی اجمالی بر «آداب‌المتعلمین‌»ها و جایگاه آن در نظام اخلاقی حوزه.
(مجله اخلاق، شماره بیست و یکم، پائیز 1389، صص 159 _ 191)
4_ نکاتی در باب ابو الصلاح حلبی و نگاشته‌های کلامی او.
(مجلّۀ آینۀ پژوهش، ش 135 _ 136، مرداد _ آبان 1391، صص 5 _ 24)
5_ ستیز دو اندیشه دربارۀ امامت: گفتاری در باب «سه گفتار در غُلُو پِژوهی»
(مجلۀ کتاب ماه دین، شماره 182، آذر ماه 1391، صص 60 _ 73)
6_ فیّاض لاهیجی و رسالۀ الکلمة الطیّبة او
(مجلۀ کتاب ماه فلسفه، شماره 65، بهمن ماه 1391، صص 39 _ 47)
7_ نقدهای ملا هادی سبزواری بر دیدگاه شیخ کلینی در مسألۀ اراده الهی
 (مجموعه مقالات سبزواری پژوهی، خانه کتاب تهران، 1392، صص 479 _ 505)
8_ لزوم توجّه به نقش هم‌خانوادگی متون در تصحیح آثار کلامی (نظری بر طبعی نامطبوع از کتابِ الذخیرة سَیّد مرتَضی)
(گزارش میراث، ش 61_ 62، آذر و اسفند 1392، صص 23 _ 33)
9_ از شمس الدین کِشِی تا ابن رُشد شیعی! بررسی کتاب «شیعه شناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی»
(آینه پژوهش، شماره 146، خرداد و تیر 1393، صص 29 – 40)
10_ تصحیحی نامرضی از نهایة العقول فخرالدین رازی.
(فصلنامه نقد کتاب ایران و اسلام، ش 1و 2، بهار و تابستان 1393، صص 151 _ 164).
11_ نقدی بر تصحیح ناصحیح شوارق الإلهام فیّاض لاهیجی.
(فصلنامه نقد کتاب میراث، ش 3و4، پاییز و زمستان 1393، صص 5 _ 14).
12_ المجموع في المحیط بالتکلیفِ ابن مَتَّوَیه و نقد دو چاپ متفاوت از جلد نخست آن.
(فصلنامه نقد کتاب ایران و اسلام، ش 3و 4، پاییز و زمستان 1393، صص 159 _ 174).
13_ نقدی بر ویراست نااستوار رسالۀ اثبات العقل المجرّد نصیر الدین طوسی و برخی از شروح آن.
(فصلنامه نقد کتاب میراث، ش 5، بهار 1394، صص 69 _ 116)
14_ نِکاتی در باب ساختار و نسبت دو کتاب المُلخّص و الذخیرة شریف مرتَضی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 26، ش 155، آذر و دی1394، صص 54 _ 69)
15_ پیوست و تکملۀ مقالۀ « نِکاتی در باب ساختار و نسبت دو کتاب المُلخّص و الذخیرة شریف مرتَضی».
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 26، ش 155، آذر و دی1394، صص 74 _ 79)
 لزوم توجّه به نقش هم‌خانوادگی متون در تصحیح آثار کلامی (2) _16
(ارزیابی تصحیحی شتابزده از المُلَخَّص فی اصول الدین شریف مرتَضی)
(فصلنامه نقد کتاب میراث، سال دوم، شماره 6 _ 7، تابستان و پائیز 1394، صص 63 _ 78)
ترجمۀ عربی:  ضرورة الاهتمام بدور ترادف النصوص فی تحقیق التراث الکلامی؛ الملخَّص للشریف المرتضی نموذجاً.
(مجلّة دیوان التراث، العدد الثانی، 1436 ق، صص 335 _ 369).
17_ اولریش رودولف و کتاب ارزشمند او دربارۀ ماتُریدیّه.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 26، ش 156، بهمن و اسفند 1394، صص 99 _ 104)
18_  «فضولی» در کلام شیعه! (نقد یک ابتذال، نقل یک انتحال).
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 26، ش 156، بهمن و اسفند 1394، صص 56 _ 65)
19_ از بهمنیارِ «مؤیَّد» تا لَوکریِ «خانه به دوش» (نقدی بر یک ترجمه).
(فصلنامه کتاب‌گزار، سال اوّل، ش 1، بهار 1395، صص 197 _ 204) 
20_ نگرشی بر نگارشهای کلامی (1): نهج المسترشدین فی اصول الدّینِ علّامۀ حلّی و شروح آن.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 27، ش 157، فروردین و اردیبهشت 1395، صص 84 _ 92)
21_ نگرشی بر نگارشهای کلامی (2): معرّفی انتقادیِ ویراست تذکرة الواصلین فی شرح نهج المسترشدین.
 (مجلّۀ آینه پژوهش، سال 27، ش 158، خرداد و تیر 1395، صص 70 _ 88)
22_ نگرشی بر نگارشهای کلامی (3): مصائب و مصاعب رسائل سید مرتضی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 27، ش 159، مرداد و شهریور 1395، صص 37 _ 47)
23_  نگرشی بر نگارشهای کلامی (4): الأبحاث المفیدة في تحصیل العقیدة
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 27، ش 160، مهر و آبان1395، صص 84 - 90)
24_ نقدی بر کتاب عقیدة الشیعة 
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 27، ش 160، مهر و آبان1395، صص 78 - 83)
25_ نگرشی بر نگارشهای کلامی (5): واجب الاعتقاد علی جمیع العباد
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 27، ش 161، آذر و دی1395، صص 92 - 104)
26_ از فراز و فرود تصحیح متون (1): ضبط قریب و ضبط غریب
(مجلّۀ میراث شهاب، سال 22، شمارۀ 84 _ 85، تابستان و پاییز1395، صص 13 - 22)
ترجمۀ عربی: تصحیح النصوص بین الضبط والتصحیف (الضبط القریب والضبط الغریب)، تراثنا، العدد الثاني [154]، السنة التاسعة والثلاثون، ربیع الآخرة - جمادی الآخرة 1444 ه‍، صص 218 _ 230.
27_ نگرشی بر نگارشهای کلامی (6): الرسالة السعدیة
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 27، ش 162، بهمن و اسفند1395، صص 81 - 92)
ترجمۀ عربی: «الرسالة السعدیة»، مجلۀ تراث الحلة، السنة الرابعة، المجلّد الرابع، العدد الثالث عشر، 1441 ق، 2019 م، صص 119 _ 147.
28_ نگرشی بر نگارشهای کلامی (7):  أعلام الطَرائقِ ابن شَهر آشوب، کتابی نفیس در اصطلاح‌نامه نگاریِ اسلامی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 28، ش 163، فروردین و اردیبهشت 1396، صص 117 - 130)
ترجمۀ عربی: إطالة علی المدوّنات الکلامیّة (أعلام الطرائق لابن شهر آشوب)، تراثنا، العدد الثالث [155]، السنة التاسعة والثلاثون، رجب – رمضان 1444 ه‍، صص 7 _ 35.
29_ نگرشی بر نگارشهای کلامی (8): نصیرالدّین کاشانی و نگاشته‌های کلامی او
 (مجلّۀ آینه پژوهش، سال 28، ش 164، خرداد و تیر 1396، صص 119 _ 128)
30_ دست‌نوشتی تازه‌یاب از موصِل الطّالبینِ نصیرالدّینِ کاشانی
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 28، ش 164، خرداد و تیر1396، صص 129 _ 136)
31_  هَفَوات و سَرقات: پژوهش‌نامه یا پژوهش‌نما؟
نگاهی انتقادی به کتاب «نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه»»
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 28، ش 165، مرداد و شهریور1396، صص 69 - 82)
32_ ضرورت اعتنا به میراث کلامی شریف مرتَضی
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 28، ش 166، مهر و آبان 1396، صص 117 _ 125)
33_ «نگرشی بر نگارش‌های کلامی (9): مسائل المُرتَضی و مشکلات آن»
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 28، ش 166، مهر و آبان 1396، صص 105 _ 116)
34_ کلام شیعی و گفتمان معتزلی (ملاحظاتی در باب مسألۀ تأثیرپذیری کلام امامیّه از کلام معتزله)
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 28، ش 167 _ 168، آذر تا اسفند 1396، صص 3 _ 40)
35_ از فراز و فرود تصحیح متون (2): کاتبان فاضل و اصلاحات باطل.
(مجلّۀ میراث شهاب، سال 23، شمارۀ 88، تابستان 1396، صص 121 _ 146)
36_ نگاهی به تأثیرپذیری‌های‌ کلام امامیّه از کلام اشعری و فلسفۀ سینوی و عرفان ابن عربی و حکمت صدرایی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 29، ش 169، فروردین و اردیبهشت 1397، صص 3 _ 20)
37_  مروری بر تازه‌ترین دیدگاههای فان اِس و مادلونگ در باب تکوین تشیّع و مسألۀ جانشینی پیامبر (ص).
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 29، ش 170، خرداد و تیر 1397، صص 3 _  8)
38_ نگاهی به ادوار و مکاتب کلامی امامیه در قرون میانی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 29، ش 171، مرداد و شهریور 1397، صص 3 _  56)
39_ نقدی بر ویراستی نابسامان از «حاشیۀ شمس‌الدّین گیلانی بر تعلیقۀ خَفری بر الهیّات شرح تجرید».
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 29، ش 173، آذر و دی 1397، صص  47 _ 60)
40_ راغب اصفهانی به مَثابتِ متکلّمی سَلَفی و فیلسوفی صوفی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 29، ش 174، بهمن و اسفند 1397، صص  51 _ 72)
ترجمۀ عربی: الراغب الإصفهاني (متکلّم سلفي وفیلسوف صوفي)، تراثنا، العدد الأوّل، [157]، السنة الأربعون، محرّم – ربیع الأوّل 1445 ه‍، صص 148 _ 222.
41_ نگاهی انتقادی به ویراست الاعتقادات راغب اصفهانی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 29، ش 174، بهمن و اسفند 1397، صص  73 _ 86)
ترجمۀ عربی: الراغب الإصفهاني (متکلّم سلفي وفیلسوف صوفي)، تراثنا، العدد الأوّل، [157]، السنة الأربعون، محرّم – ربیع الأوّل 1445 ه‍، صص 148 _ 222.
42- اخلاق ناصری و دو ترجمۀ تازیِ کهن و معاصر آن.
(مجموعه مقالات تحفۀ اهل ولا، به کوشش: سیّد حسین آل طه، بی نا، قم، 1397، صص 406 – 434)
(بازچاپ شده همراه با تجدید نظر و اضافات در: پیشگفتار کتاب الأخلاق النصیریة في تعریب الأخلاق الناصریة، نوشتۀ رکن‌الدین جرجانی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصفهان، 1397، صص 11 – 43)
43_ مروری بر کتاب مطالعاتی در باب سنّت‌هایِ عقلانیِ اسلامی در قرون میانی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 30، ش 175، فروردین و اردیبهشت 1398، صص 58 _ 67)
44_ چهار ویراستِ غیر انتقادی از مکاتبات فلسفیِ طوسی و کاتِبی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 30، ش 177، مرداد و شهریور 1398، صص 65 _ 101)
45_ خَبط و اختلال در ویراست رسالۀ جبر و اختیار.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 30، ش 180، بهمن و اسفند 1398، صص 129 _ 142)
46_ خلق شخصیت‌های خیالی در برگردانی از جستاری کلامی (مروری انتقادی بر ترجمه‌ای عیبناک از مقالۀ «ساختار علّیت مخلوق» نوشتۀ ریچارد فِرانک).
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 31، ش 181، فروردین و اردیبهشت 1399، صص 279 _ 296)
47_ نگرشی بر نگارش‌های کلامی (10): استِقصَاءُ النَّظَرِ في البَحثِ عنِ القَضاءِ والقَدَر.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 31، ش 183، مرداد و شهریور 1399، صص 171 _ 209)
48_ اِشارات و تَنبیهات (1): (تک‌نگاشتی ارزنده در شرح احوال و مکاتبات صاحب بن عَبّاد / ملاحظاتی انتقادی در باب «کتابشناسی متون چاپ شده در ایران» (1) / اعتقادنامه‌ای امامی از مکتب حلّۀ متأخّر).
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 31، ش 183، مرداد و شهریور 1399، صص 37 _ 48)
4949_ اِشارات و تَنبیهات (2): (گفتاوردی از ترجمۀ خواجه نصیرالدّین طوسی از زبدة الحقائقِ عین‌القضاة همدانی / ستایش فخر رازی از شریف مرتضی / انتشار مجموعه رسائل علوم عقلی شمس‌الدّین محمّد خَفری).
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 31، ش 184، مهر و آبان 1399، صص 39 _ 50)
 50_ اِشارات و تَنبیهات (3): (تک‌نگاشتی گرانبها دربارۀ اندیشه‌های کلامی شریف مرتَضی / نخستین گام در تدوین اندیشه‌نامۀ کلامی سَیّد مرتَضی / تتبّعی نابَسنده در باب اندیشۀ کلامی شریف مرتَضی).
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 31، ش 185، آذر و دی 1399، صص 187 _ 203)
51_ اِشارات و تَنبیهات (4): (ملاحظاتی در باب مدخل «جُزءِ لایَتَجَزّیٰ» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی / دو مجموعه مقالۀ نوانتشار دربارۀ برهان جهان‌شناختیِ کلامی).      (مجلّۀ آینه پژوهش، سال 31، ش 186، بهمن و اسفند 1399، صص 291 _ 309)
52_ نگاهی به کتاب «تشیع امامی در بستر تحول».
(مجلّۀ مهرنامه، شمارۀ 49، آبان 1395، ص 211).
53_ تكوين التشيُّع ومسألة خلافة النبيّ (ص)، قراءةٌ في أحدث النظريّات التأريخيّة لدى (فان أس) و(ماديلونغ).
(مجلّة نصوص معاصرة، العـدد السابع والخمسون، السـنة الخامسة عشرة، شتاء 2020م، 1441هـ، صص 284 _ 298).
54_  ویراستی نامُعتَمَد از المعتمد فی الأصولِ مَلاحِمی.
(مجلّۀ فصل کتاب، سال اول، شمارۀ 1، بهار 1400، صص 89 _ 114).
55_ اصطلاح «مَعنیٰ» در کلام اسلامی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 32، ش 186، خرداد و تیر 1400، صص 173 _ 216)
56_ انتحال از خویشتن، با اقتباس از دیگران! 
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 32، ش 189، مرداد و شهریور 1400، صص 315 _ 362)
57_ اصطلاح «اَکوان» در کلام اسلامی.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 32، ش 192، بهمن و اسفند 1400، صص 5 _ 13)
58_ اصطلاح «جوهر» در کلام اسلامی
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 33، ش 193، فروردین و اردیبهشت 1401، صص 171 _ 195)
59_ اِشارات و تَنبیهات (5): (1. محقّقان و محقّق‌نمایان! / 2. «شرافت ادبی» و «سرقت بی‌ادبانه» / 3. اقتراح برای انتقاد).          
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 33، ش 194، خرداد و تیر 1401، صص 227 _ 236)
60_  اِشارات و تَنبیهات (6): (1. شرحی روشنگرانه و ژرف‌نگرانه بر کشف المرادِ علّامۀ حلّی / 2. اباضیّه، اباذیه، عبادیه / 3. دو برهان ابتکاری از نصیرالدّین کاشانی حِلّی بر اثبات وجود خدا و وحدت واجب‌الوجود).          
)مجلّۀ آینه پژوهش، سال 33، ش 197، آذر و دی 1401، صص 139 _ 149(
61_  نگاهی به کتاب نوانتشارِ درس‌هایی دربارۀ فرق اسلامی
)مجلّۀ آینه پژوهش، سال 33، ش 198، بهمن و اسفند 1401، صص 189 _ 193(

 ت) مقالات دائرة المعارفی
1_ مدخل «لاهیجی، ملاعبدالرزاق»، دانشنامه جهان اسلام

ث) مقالات ترجمه‌ای (از انگلیسی به فارسی)
1_ تاریخ و عقاید مکتب اخباری شیعه، نوشته: ویلفرد مادلونگ
(مجله جهان کتاب، سال سیزدهم، شماره 11_12، اسفند 1387، صص 51 _ 53)
2_ نظریۀ «بلا کیف» و مبانی آن در کلام اسلامی، نوشته: بنیامین آبراهاموف
 (مجله کتاب ماه دین، شماره 166، مرداد 1390، صص 65 _ 74)
3_ کتاب ملل و نحل شهرستانی در سیاقی اسماعیلی، نوشته: آدام گیسر
(مجله هفت آسمان، شماره 46، سال دوازدهم، تابستان 1389، صص 63 _ 88)
4_ تکلیف اخلاقی در کلام مدرسی مسلمانان، نوشته: ریچارد فرانک
 (مجله اخلاق، شماره نوزدهم، بهار 1389، صص 157 _ 199)
5_ خردگرایی کلامی در دوران میانی جهان اسلام، نگاشته: زابینه اشمیتکه.
 (مجله آئینه پژوهش، سال بیست و دوم، شماره 132، بهمن ماه 1390، صص 7 _ 19)
6_ سیمایی از گرایش به ابن سینا در کلام اهل سنّت، نوشته: رابرت ویسنوفسکی.
(مجله کتاب ماه دین، شماره 179، شهریور 1391، صص 84 _ 103)
7_ سرشت، درون مایه و انتقال حکمت مشرقی ابن سینا، نوشته: دیمیتری گوتاس.
( مجموعه ابن‌سینا پژوهی، خانه کتاب تهران، 1392، صص 317 _ 344)
8_ اِقبال تشیّع دوازده اِمامی به ابن سینا در روزگار مغول، نوشته: احمد هِیثَم الرحیم. 
(مجله کتاب ماه فلسفه، شماره 72، 1392، صص 33 _ 40)
9_ تشیّع در ترکیه: مقایسۀ عَلَویّه با جعفریّه، تألیف: عبدالقدیر یِلِر. 
(مجله کتاب ماه دین، شماره 190، 1392، صص 81 _ 86)
10_ بیان الحقائق رشید الدین فضل الله و زمینۀ تاریخی _ اجتماعی آن (یک بررسی مقدّماتی). تألیف: یودیت فایفر
(مقدمۀ چاپ عکسی بیان الحقائق، مجلّۀ گزارش میراث، ضمیمۀ شمارۀ 74 _ 75، بهار _ تابستان 1395، انتشارات میراث مکتوب، 94 ص)
11_ نگاهی به کتاب نوانتشارِ یوزِف فان اِس در باب کتابهای مِلل و نِحل ‌نگاشتیِ اسلامی، نوشتۀ: ویلفرد مادلونگ.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 29، ش 170، خرداد و تیر 1397، صص 9 _  14)
12_ برگردانِ عربیِ اخلاق ناصری: الأخلاق النصیریة في تعریب الأخلاق الناصریة، نوشتۀ: یُپ لَمیر. 
(مرزبان اخلاق، به کوشش: محمّد اسفندیاری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصفهان، 1396،  ج 1، صص 743 _ 806)
13_ شیخ طوسی: نگاشته های کلامی او و سنت تداول آنها، نوشتۀ: حسن انصاری و زابینه اشمیتکه.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 30، ش 180، بهمن و اسفند 1398، صص 3 _ 27)
14_ «بازشناسی هویّت یک رسالۀ کلامی: انقاذ البشر من الجبر و القدر»، نوشتۀ: حسین علی عبدالساتر.
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 32، ش 190، مهر و آبان 1400، صص 177 _ 214)

ج) ویراستاری
سرپرستی و ویراستاری مجموعه «مطالعات ایرانی _ اسلامی» در پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان
1) ویراستاری کتاب «از گنجینه‌های نسخ خطی» نوشتۀ دکتر حسن انصاری.
(پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان، 1394)
2) ویراستاری ترجمۀ کتاب «ابن کَمّونه و آثار او» نوشتۀ زابینه اشمیتکه و رضا پورجوادی.
(پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان، 1395)

د) مصاحبه‌ها:
1) مصاحبه با یوپ لامیر  
(مجلّۀ آینه پژوهش، سال 29، ش 170، خرداد و تیر 1397، صص 167 _  177)


کرسی‌ها:
1) کرسی ترویجی «اثرگذاری گفتمان معتزلی بر کلام شیعی».
22/10/99، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
 عضویت در شوراها:*
 عضو هیأت داوری جایزۀ جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی در سال‌های 1396 و 1397*
 عضو هیأت تحریریۀ مجلّۀ آینه پژوهش از سال 1397 تاکنون* 
عضو شورای نشر مرکز مطالعات اسلامی اصفهان از سال 1392 تاکنون *
*عضو شورای علمی گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سال 1400 تاکنون 

سوابق تدریس:
1) دانشگاه اصفهان / مقطع کارشناسی/ از سال 1392 تاکنون / کلام اسلامی   
2) دانشگاه اشرفی اصفهانی/ مقطع کارشناسی/ سال های 1388 تا 1391 (هفت ترم) / منطق و فلسفه
3) حوزه علمیه اصفهان / سال 1388 و 1389 / تاریخ اسلام.
4) نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه اصفهان/ 1390/ فرق و مذاهب اسلامی.
    5) حوزه علمیه مجتهده امین / سال 1389/ کارشناسی ارشد / کلام استدلالی.
6) حوزه علمیه مجتهده امین / سال 1389/ کارشناسی ارشد / مکتبها و فرقه های اسلامی (1).
7) حوزه علمیه مجتهده امین / سال 1390/ کارشناسی ارشد / کلیّات کلام اسلامی.
8) حوزه علمیه مجتهده امین / سال 1390/ کارشناسی ارشد / مکتبها و فرقه های اسلامی (2). ( دو ترم )
9) مرکز احیای تفکر دینی / سال 1389/ کارشناسی ارشد/ روش تحقیق. 
کارشناسی ارشد / فلسفه اسلامی.    10) حوزه علمیه خوراسگان/ سال 1389 /
11) مرکز تخصصی حوزه علمیه اصفهان / سال 1390/ کارشناسی/ کلام استدلالی.
12) حوزه علمیه مجتهده امین / سال 1390/ کارشناسی ارشد / تاریخ کلام شیعه.
13) حوزه علمیه مجتهده امین / سال 1390/ کارشناسی ارشد / روش تحقیق در علم کلام.(دو ترم )
14) مرکز تخصصی حوزه علمیه اصفهان / سال 1390/ کارشناسی/ کلام جدید.
15) مرکز تخصصی حوزه علمیه اصفهان / سال 1390/ کارشناسی/ فلسفه اسلامی.
16) مرکز تخصصی حوزه علمیه اصفهان / سال 1390/ کارشناسی ارشد/ تاریخ فلسفه اسلامی.
17) دانشگاه باقر العلوم (ع) شعبه اصفهان / سال 1390/ کارشناسی ارشد/ فرق و مذاهب اسلامی.
18) مرکز آموزش های علوم اسلامی و فرهنگی کاربردی / 1391 / کارشناسی ارشد/ امامت ( دو ترم ).
19) حوزه علمیه مجتهده امین / سال 1391/ کارشناسی ارشد / فلسفه دین.
20) حوزه علمیه مجتهده امین / سال 1391/ کارشناسی ارشد / فلسفه اخلاق.
21) حوزه علمیه مجتهده امین / سال 1391/ کارشناسی ارشد / فلسفه اسلامی ( نهایة الحکمة ).
22) دانشگاه اصفهان (گروه فلسفه غرب) / سال 1394 / کارشناسی / کلام اسلامی.

 دستاوردها:
1)    مقام اوّل چهارمین جشنوارۀ علاّمۀ حلّی (ره) در بخش تصحیح کتاب، سال 1390.
2)    شایسته تقدیر دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب 1394. 
3)    کسب عنوان «منتقد جوان» در چهاردهمین جشنواره نقد کتاب 1396.
4)    شایسته تقدیر پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب 1397.


ایمیل: h.ataei.n@gmail.com
                        

صفحات اینترنتی شخصی در سایتهای آکادمیا و کاتبان:
https://yun.ir/o263sa
https://ataeinazari.kateban.com/
فايلها
رزومه حميد عطائي نظري فروردين 1402.pdf 320.059 KB
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 4881
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما